dissabte, 9 de febrer del 2013

La Dama de los Vientos a la Pala del Coll (V obl./Ae) 80m.

Via molt espectacular i variada, amb una gran varietat de passatges en els a priori escassos 80 metres de via. Pot semblar curta, però segur que ens farà suar de valent tant si anem en lliure (fins a 7a) com si hem de fer servir els estreps per superar els passos més difícils del primer i tercer llargs. Per fer la via necessitarem unes 14 o 15 cintes express (està molt equipada), els estreps, i podem portar algun micro per si trobem que ens allarga algun pas del diedre, i algun friend mitjà per acabar de completar la protecció a la xemeneia tot i que no són necessaris.
La orientació totalment a sud de les parets del Montroig fa la zona ideal per escalar en dies assolellats d'hivern.

Ressenya - Aquí podreu descarregar la ressenya que vam fer servir ja que no tinc cap foto de la via sencera.

Aproximació: Hem de dirigir-nos a Balaguer. Hem de travessar la ciutat i anar seguint els cartells que indiquen Àger i les Avellanes. Un cop tornem a sortir direcció Les Avellanes hem de seguir la carretera fins al Monestir d'Avellanes. Un cop allà agafem el desviament que ens porta fins a Vilanova de la Sal. Travessem el poble i hem d'agafar la pista que indica Montalegre. Hem de seguir la pista sempre seguint direcció Montalegre fins que ja veurem La Pala alta i darrera seu hi ha la Pala del Coll. En un revolt surt un desviament que passa just per davant de la Pala Alta, el seguim fins al final a on hi ha una explanada on podrem aparcar. Des de l'aparcament ja veurem la Pala del coll. Agafem un corriol que ens porta a la cara sud fins que veiem una traça de camí que s'enfila per uns blocs i que ens portarà al diedre on comença la via. Veurem una placa amb el nom.

Diedre del primer Llarg
Llarg1(V/Ae 25m.):Aquest llarg es tracta d'un diedre molt estètic i vertical, com tota la via, però a l'hora molt dur. En lliure en teoria surt de 6b, jo vaig haver de treure els estreps o fer A0 per superar la majoria dels passos. Hem de seguir les assegurances fins a la R.

Aèri flanqueig de la segona tirada
 Llarg2:(V/A0 15m,): Flanqueig molt aeri i espectacular per sobre unes llastres inclinades bastant llises i fisurades. Si busquem anirem trobant presa, podem fer servir algun bloc amb pinta inestable pels peus i gràcies a la proximitat de les assegurances un pas una mica més dur a mitja tirada (6a) el podem fer en A0 perfectament. Un cop acabem el flanqueig tenim un tros de IV+ per accedir a un niu de voltors on hi ha la reunió. Aquest últim tros no és difícil però la roca esta plena d'excrements i la adherència no es gaire bona.

A la R3 a sobre de la xemeneia

Llarg3(V/Ae 20m.): Aquest llarg comença amb cinc passos d'Ae (7a en lliure) bastant desplomats sortint recte amunt des de la cova. Un cop acaba l'Ae hem de pujar a una especie de repisa que ens ajudarà a introduir-nos a la xemeneia, hem de buscar un bidit molt bo per equilibrar-nos. Un cop localitzem la primera assegurança dins la xemeneia podem penjar-hi l'estrep per entrar ajudant-nos de dues man boníssimes. Pugem per la xemeneia, aquí les assegurances allunyen una mica més, però si ens ho anem mirant podrem pujar be. Quan aquesta s'acaba sortim cap a la dreta a buscar la R.

Començant el L4

Llarg4 (V 20m.): Aquest últim llarg surt fàcilment tot en lliure i es tracta d'una placa bastant vertical amb bona presa on haurem de sortir recte amunt per anar flanquejant una mica a la dreta i acabar de sortir un altre cop amunt a buscar la reunió.

Retorn: Un cop al cim de la Pala del Coll seguim un corriol que en 5 o 10 minuts ens porta a la explanada a on hem aparcat.