diumenge, 10 de febrer del 2013

Sioux Connection al Roc del Rumbau (V/Ae) 265m.

Molt aprop d'Oliana hi trobem la paret del roc del Rumbau. La roca és un conglomerat calcari de pedra grossa i que no fa molt bona pinta a primera vista tot i que aquesta via es troba bastant sanejada. És una via molt ben equipada amb alguns llargs bastant mantinguts amb una tònica general de V+/6a pero que es poden passar en Ae o V/A0. Tot i que el grau obligat no és molt alt, al meu parer cal que el tinguem consolidat ja que sinó en alguna de les sortides en lliure potser ho passem una mica malament ja que hi ha bastant "pati" i junt amb la verticalitat dels llargs pot fer una mica de "cangueli" encara que la via es troba equipada en estil esportiu amb les assegurances bastant juntes on el grau apreta. Per repetir-la necessitarem unes 18 o 20 cintes i els dos estreps

El Roc del Rumbau
Es una via realtivament ràpida de fer. Té sol al matí el que la fa ideal pels dies assolellats d'hivern i ombra a la tarda, el que permet també escalarla a l'estiu.

Ressenya aproximada de la via
Aproximació: Hem d'anar fins a Oliana, seguir i un cop passat el pont desviar-nos cap a Peramola. Seguim la carretera fins que veiem un desviament que ens porta a l'Hostal Boix. Agafem aquesta carretera fins davant de l'hostal i un cop allà ens desviem per una pista que surt a la dreta i des d'on ja tenim una bona perspectiva del Roc del Rumbau. Seguim la pista uns 2 o 2,5 kms. fins que arribem a una corba on hi ha lloc per aparcar. Deixem el cotxe i seguim uns pocs metres amunt fins que veiem una fita amb un camí que puja cap a la paret. Seguim el camí fins que arribem a una bifurcació. Nosaltres anem a la esquerra. Seguim ara ja en direcció a la paret fins al peu de via.

Llarg1(V 45m.): La via comença amb un primer ressalt de V-, anem en tendència a la esquerra per pujar un altre ressalt una mica més fi (V) i després ja per terreny fàcil fins a una vauma on hi tenim una reunió molt còmode.

Llarg2(V/Ae 35m.): Sortim a la esquerra per un curt tram de IV. Hem de pujar a sobre de la reunió. El pas que en teoria es de (6a o 6a+) es pot trampejar com vaig fer jo amb dos passos d'Ae per emparrar-nos en una especie de diedret vertical(V+/6a) que es pot passar fent servir els estreps en algun pas i també amb l'ajuda d'algun A0. Haurem de fer alguna sortideta que no ha de passar de V però que impressiona una mica. Un cop superat aquest tros tenim uns metres de Vè finets fins a la reunió.

Sortida del fàcil L3
Llarg3(IV+/V 20m.): Llarg curt i fàcil on potser trobem un pas de V però no molt difícil. Sortim recte amunt per un cop superat el ressalt flanquejar en tendència a la esquerra a una altra coveta on hi ha la reunió.

Llarg4(V/Ae 35m.): Tornem a sortir per la esquerra de la reunió i pugem per una placa vertical i mantinguda que si anem en lliure serà al principi 6a, en el meu cas V/A0 i al final uns metres de V amb un flanqueig una mica exposat fins a la reunió, que queda a la dreta.

Vista des de la R després del L5
Llarg5(V/Ae 35m.): Fem un flanqueig força aeri pero fàcil (IV) fins que localitzem el tram d'Ae que puja recte amunt. Els passos d'Ae allarguen una mica i sovint haurem de pujar bastant amunt dels estreps per arribar a xapar. Seguim fins que ja toca sortir en lliure per un curt tram amb bona presa (V) i que ens porta a un altre ressalt una mica més vertical i tècnic (+V/6a) que en cas de ser necessari es pot superar amb ajuda d'algun A0.

Llargs 6 i 7 (IV+ 50+35m.): Llargs de tràmit, que res tenen a veure amb la resta de la via, i que ens serviran per acabar d'arribar al cim si es que volem baixar caminant. Algun pas aïllat de IV+ i tot el demès III+.

Vistes del pantà d'Oliana des del cim

Retorn: La via està equipada per rapelar, però si volem també podem baixar caminant. Hem de baixar per la banda oposada per on hem pujat mirant de flanquejar cap al nord-est i baixar fins al fons de la vall que veiem. El camí no esta gaire marcat, però podem veure rastres de pas. Quan som a la vall hem de seguir en direcció com si vulguéssim donar la volta a la paret per darrera i anirem trobant rastres de camí cada cop més evident que ens portaran a una pista que hem d'anar seguint fins que arribem al cotxe.