diumenge, 13 d’abril del 2014

Mar de Pedra a la Miranda dels Óssos (A1/Ae/IV+) 180m.

A la cara nord de Montserrat, a la muralla d'Agulles trobarem aquesta magnifica via per guanyar el cim de la miranda dels Óssos. És una via per pedalar de valent en una paret totalment vertical on a mesura que vas guanyant metres augmenta l' "ambientillu" de forma considerable, amb passos de ganxo sobre picats i sobre algunes peces una mica antigues que si no hi estem acostumats li donen "vidilla" a la via. Al ser principalment "artifo" s'avança molt lentament.
Nosaltres la vam realitzar en dos dies. El dissabte a la tarda l'home del temps donava pluja, i com a la R1 hi vam arribar força tard vam deixar la corda fixada i diumenge al matí ja fins a dalt de tot. Tot i així vam acabar a les 19.00h.

Material: Els estreps, una guindola (reunions penjades), 25 cintes exprés, alguns cordinos, dos ganxos tirant a grans (els gota d'aigua de Petzl entraven a caldo) i unes quantes (4 o 5) plaquetes recuperables (es pot fer només amb 1 o 2, però millor anar sobrats). La V curta que posa a la ressenya original (i el martell corresponent) no la vam fer servir. També ens anirà be portar algun tipus de trampa per poder xapar alguns passos allunyats si no trobem el picat corresponent (nosaltres portàvem un Kong Panic).

Aproximació: Des del pàrquing de Can Massana agafem el camí cap a la muntanya i el seguim en direcció a la cadireta passant per la Muralla d'Agulles (des del pàrquing mateix ja es veu la paret que volem escalar). Seguim pel camí fins que ens passem una mica l'agulla i ja veurem un corriol que puja amunt (és un camí equipat). El seguim fins a peu de via.

L1 ( 45m. A1/Ae):Em va tocar a mi. És el llarg on més s'ha de ganxejar. El principal problema es trobar els forats ja que estan fets de dalt a baix i fins que no els has passat no els veus. Per arribar a la primera xapa ja n'hi ha un. Si fem servir la mida de ganxo que correspon, queden a prova de bombes! La reunió es molt penjada e incòmoda.

L2 (25m. A1/Ae): Igual que l'anterior, però sobretot cap al final hi han peces que no fan gaire bona pinta, però encara aguanten. Ens farà falta alguna plaqueta i/o cordino per alguns espits sense placa. Abans d'arribar a la R tenim també un plom que es veu en bon estat. Igual que l'anterior, la reunió és molt incòmoda.

L3 (30m. A1/Ae): Més del mateix, seguim pujant amb alguns passos llargs, algun ganxeig i havent de posar alguna plaqueta fins a la reunió. Potser és interessant deixar algun seguro sense cinta express ja que potser n'hi han més de 25. La reunió és totalment penjada, i són 2 parabolts un al costat del altre que semblen un flanqueig. No hi ha cap baga unint els bolts i com es tan penjada no sembla la reunió, però ens n'adonarem ja que hi arribarem quasi sense cintes.

L4 (50m. A1/Ae/IV+): (Aquí ens hauriem de posar els gats ja que hi ha una sortida en lliure força curiosa) Seguim progressant amb passos llargs, algun ganxo, i alguna plaqueta fins que les expansions ens fan anar a l'esquerra ( uns 30m. ja serem molt aprop del cim). Un cop alla, i quan haguem xapat un espit sense placa amb el cap ben rovellat tenim una sortida en lliure que tot i que pot no ser molt dificil (IV+), després de portar tantes hores "pedalant" i que la qualitat de la roca no és molt bona, s'hi ha de posar una mica de coratge i enfilar cap amunt amb una timba considerable al darrera i pocs seguros al davant. El primer si que el tenim a la vista, però després haurem de pujar uns 15m. per l'esperonet, on hi trobarem un parell d'assegurances més, fins a una petita repisa on hi ha la reunió aquesta si, molt més còmoda. Li vaig cedir els honors a l'Òscar, el meu company de corda, que en això del lliure (i del coratge) va molt més fi que jo... jajaja

L5 (30m. IV): Llarg de tràmit abans d'arribar al cim. Haurem de sortir de la reunió cap a la dreta a buscar una expansió amb la xapa una mica doblegada, i des d'allà pel camí més fàcil fins al cim en tendència a la esquerra on trobarem la última R. Cal anar amb molt de compte ja que la roca en aquest punt és molt dolenta. Aquest també per l'Òscar.

Descens: Cap al sud trobarem una instal·lació de ràpel. Fem el ràpel de 15m. fins al collet, i des d'allà grimpem una mica també cap al sud i ja veurem la canal per on hem de baixar. Potser hem de muntar un altre ràpel des d'algun arbre per baixar per una placa d'uns 10 o 15m. bastant llisa. El meu company la va desgrimpar, però jo vaig preferir assegurar la jugada. Baixem fins que trobem les marques vermelles de la travessa d'agulles.

1. Gràcies per tant bona explicació de la via. Havia pensat d'anar-hi una tarda a provar el primer llarg i després, més endavant, tornar-hi algun altre dia i fer-la del tirón. Recordes si la R1 és rapelable o caldria abandonar material?

2. Em sembla que hauràs de portar algo de material, la R1 son 3 bolts amb unes bagues unint-los, però no hi havia cap anella. Salutacions!

3. Gràcies per la info. A veure si hi anem aviat. :)